Se poate prescrie o datorie de 2500 de lei catre un furnizor de telefonie mobila dupa 6 ani?

Intrebare

Buna ziua,

Am descoperit recent ca am o datorie de 2500 de lei catre un furnizor de telefonie mobila, legata de un contract incheiat in 2015. As dori sa aflu daca, dupa 6 ani, datoria aceasta se poate prescrie printr-o notificare. Cum ar trebui sa procedez pentru a rezolva aceasta situatie, avand in vedere ca au trecut 10 ani de la incheierea contractului si nu am mai primit nicio notificare intre timp?

Raspuns

Buna ziua,

Probabil te gasesti intr-o situatie destul de comuna in domeniul datoriilor de lunga durata. Pentru a intelege mai bine cum ar trebui sa procedezi in cazul datoriei tale catre furnizorul de telefonie mobila si daca aceasta se poate prescrie dupa un anumit interval de timp, vom analiza legea si pasii pe care ar trebui sa ii urmezi.

Prescriptia datoriilor in Romania

Potrivit legii romanesti, datoriile se prescriu dupa un anumit interval de timp in care creditorul nu a facut demersuri pentru a recupera suma datorata. In general, termenul de prescriptie pentru obligatiile civile, inclusiv datoriile comerciale cum ar fi cele catre furnizorii de telefonie mobila, este de 3 ani. Acest termen incepe sa curga de la data la care datoria devine exigibila, adica de la data la care plata a devenit scadenta conform contractului.

Termenul de prescriptie in cazul tau

Avand in vedere ca contractul tau a fost incheiat in 2015 si suma datorata este de 2500 de lei, este important sa determini cand exact a devenit aceasta suma exigibila. Daca plata a trebuit sa fie efectuata, de exemplu, la sfarsitul anului 2015 sau in 2016 si de atunci nu ai mai efectuat nicio plata si nu ai primit nicio notificare din partea furnizorului, termenul de prescriptie de 3 ani ar fi expirat undeva in 2018-2019.

Notificarea si aplicabilitatea prescriptiei

Pentru a confirma ca datoria ta este prescrisa, ar trebui sa trimiti o notificare catre furnizorul de telefonie mobila prin care sa invoci prescriptia datoriei. In aceasta notificare, precizeaza clar ca doresti sa beneficiezi de prescrierea datoriilor in baza legii, mentionand faptul ca au trecut mai mult de 3 ani de la data scadentei si ca nu ai primit nicio notificare sau solicitare de plata in acest timp.

Pasul urmator

Redacteaza un document oficial, fie prin e-mail fie printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, pentru a asigura ca mesajul tau ajunge la destinatari si poate fi certificat ulterior. Notificarea ar putea arata astfel:

Subiect: Notificare privind invocarea prescriptiei datoriei

Dragi Domni/Domne,

Conform evidentelor mele, suma de 2500 de lei referitoare la contractul de telefonie mobila incheiat in 2015 a devenit exigibila in anul _____. Avand in vedere ca au trecut mai mult de 3 ani de la data scadentei acestei datorii si ca nu am primit nicio comunicare oficiala sau notificare in aceasta perioada, va aduc la cunostinta faptul ca, in conformitate cu Legislatia Romaneasca privind termenul de prescriptie, invoc prescriptia acestei datorii.

De asemenea, va rog sa actualizati toate evidentele si sa confirmati in scris ca situatia mea financiara a fost regularizata corespunzator.

Va multumesc pentru intelegere si astept confirmarea dumneavoastra in cel mai scurt timp posibil.

Cu stima,
[Semnatura ta]

Ce sa faci in cazul unui raspuns negativ

In cazul in care furnizorul nu accepta invocarea prescriptiei si mentine cererea de plata, ai dreptul sa te adresezi unei instante de judecata pentru a solicita constatarea prescrierii datoriei. In cadrul unei astfel de actiuni, poti prezenta toate dovezile relevante pentru a sustine ca termenul de prescriptie a expirat.

Asigura-te ca pastrezi toate documentele si corespondenta primita si trimisa catre furnizor, deoarece aceste dovezi iti vor fi utile in cazul unei eventuale dispute juridice.

In concluzie, datoria catre furnizorul de telefonie mobila se poate prescrie, in principiu, dupa 3 ani daca nu au fost intreprinse demersuri de recuperare in aceasta perioada. Este esential sa actionezi prompt si sa comunici oficial invocarea prescriptiei pentru a rezolva aceasta situatie.