Este corect sa-ti sisteze angajatorul tichetele de masa daca refuzi vaccinarea anti-Covid-19?

Intrebare

Buna ziua,

Ma confrunt cu urmatoarea problema: lucrez cu contract de munca pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga de 8 ore/zi, in domeniul medical, intr-un colectiv de 5 persoane, in sectorul privat. Din luna septembrie 2021, angajatorul meu mi-a sistat acordarea tichetelor de masa deoarece am refuzat sa ma vaccinez impotriva Covid-19. In urma unei discutii cu conducerea, mi s-a comunicat ca nu voi primi tichetele de masa pana nu ma vaccinez, desi imi desfasor activitatea in aceleasi conditii ca si colegii mei, diferenta constand doar in principiile noastre morale.

De cand s-a ridicat starea de alerta, am cerut din nou clarificari asupra situatiei mele, insa raspunsul a ramas acelasi. Mentionez, de asemenea, ca in octombrie 2021 au fost inregistrate 14 tichete pe numele meu pentru luna precedenta, dar acestea nu mi-au fost inmanate si au ramas la dispozitia angajatorului. In lunile urmatoare, tichetele nu au mai fost comandate deloc, iar eu nu am semnat niciun document care sa ateste ridicarea acestora, desi contin datele mele personale.

Va rog sa ma sfatuiti ce masuri pot lua in aceasta situatie?

Va multumesc,
Daniela A.

Raspuns

Buna ziua,

Ma confrunt cu urmatoarea problema: lucrez cu contract de munca pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga de 8 ore/zi, in domeniul medical, intr-un colectiv de 5 persoane, in sectorul privat. Din luna septembrie 2021, angajatorul meu mi-a sistat acordarea tichetelor de masa deoarece am refuzat sa ma vaccinez impotriva Covid-19. In urma unei discutii cu conducerea, mi s-a comunicat ca nu voi primi tichetele de masa pana nu ma vaccinez, desi imi desfasor activitatea in aceleasi conditii ca si colegii mei, diferenta constand doar in principiile noastre morale.
De cand s-a ridicat starea de alerta, am cerut din nou clarificari asupra situatiei mele, insa raspunsul a ramas acelasi. Mentionez, de asemenea, ca in octombrie 2021 au fost inregistrate 14 tichete pe numele meu pentru luna precedenta, dar acestea nu mi-au fost inmanate si au ramas la dispozitia angajatorului. In lunile urmatoare, tichetele nu au mai fost comandate deloc, iar eu nu am semnat niciun document care sa ateste ridicarea acestora, desi contin datele mele personale.
Va rog sa ma sfatuiti ce masuri pot lua in aceasta situatie?
Va multumesc,
Daniela A.

Cum sa Abordezi Lipsa Acordarii Tichetelor de Masa din Partea Angajatorului

  1. Examinarea Drepturilor Legale
    Primul pas este sa intelegi drepturile tale legale. In Romania, tichetele de masa sunt considerate un beneficiu acordat de angajator si, in general, sunt incluse ca parte a contractului individual de munca sau a contractului colectiv de munca. Verifica contractul tau de munca pentru a vedea prevederile legate de tichetele de masa si vezi daca acolo este mentionata vreo conditie legata de vaccinare pentru a primi aceste tichete.

  2. Consultarea Regulamentelor Interne
    Studiaza regulamentul intern al companiei pentru a verifica daca exista vreo prevedere specifica legata de acordarea tichetelor de masa si vaccinarea impotriva Covid-19. Este important de stiut daca exista o politica scrisa care sa sustina decizia angajatorului.

  3. Contactarea Departamentului de Resurse Umane
    Adreseaza-te Departamentului de Resurse Umane pentru clarificari si cere o confirmare oficiala in scris a motivelor pentru care nu primesti tichetele de masa. Aceasta actiune iti ofera o baza documentara pentru pasii urmatori. Obtinerea unui raspuns oficial este cruciala pentru a dezvolta un plan concret de actiune.

  4. Discutii cu Conducerea
    Programeaza o intalnire oficiala cu conducerea pentru a discuta situatia. Pregateste-te pentru discutie cu toate documentele necesare: contractul de munca, regulamentul intern, raspunsurile de la Departamentul de Resurse Umane etc. Expune clar si calm punctul tau de vedere si solicita o solutie amiabila.

  5. Angajarea unui Avocat Specializat
    Daca discutiile cu angajatorul nu duc la un rezultat favorabil, considera angajarea unui avocat specializat in dreptul muncii. Avocatul te poate ajuta sa intelegi mai bine drepturile tale si sa pregatesti o eventuala actiune legala. De asemenea, poate oferi o mediere intre tine si angajator pentru a rezolva problema fara a ajunge in instanta.

  6. Sesizarea Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM)
    In cazul in care toate demersurile interne esueaza, poti sesiza ITM-ul cu privire la situatia ta. In plangere, mentioneaza toate incercarile tale de a rezolva problema pe cale amiabila si ofera toate dovezile necesare. ITM-ul poate efectua inspectii si poate solicita angajatorului sa respecte drepturile tale.

  7. Actiuni in Justitie
    Daca nici interventia ITM-ului nu aduce rezultate, ultima solutie este sa intentezi o actiune in justitie impotriva angajatorului. Procesele legate de dreptul muncii pot dura, insa iti pot aduce dreptate si compensatiile cuvenite.

Atentie la termenele legale pentru depunerea plangerilor sau sesizarilor si asigura-te ca ai toate documentele necesare si dovezile bine pregatite. Astfel, vei putea avea o abordare cat mai eficienta in rezolvarea acestei situatii. Fiecare pas trebuie luat in considerare pentru a asigura ca drepturile tale sunt protejate si respectate de catre angajator.