Cum sa reactionezi cand achizitionezi o masina de la un vanzator necinstit?

Intrebare

Buna ziua,

Eu si sotul meu am achizitionat recent o masina de la o persoana fizica, iar experienta noastra a fost una extrem de dezamagitoare. Va povestesc in detaliu intamplarea.

In calitate de cumparator de buna credinta, am gasit un anunt pe internet si am contactat proprietarul pentru mai multe detalii. Mi s-a spus ca masina este impecabila, cu exceptia a doua mici zgarieturi pe vopsea. Am stabilit o intalnire si l-am sunat in dimineata respectiva pentru a-i confirma ca am pornit din Bucuresti spre Pitesti.

La scurt timp dupa ce ne-am intalnit, am auzit un zgomot ciudat la una dintre roti. Vanzatorul a explicat ca aparatoarea de noroi s-a desprins “de doar doua zile” si ca este o problema minora pe care nu a avut timp sa o rezolve. Am mers sa verificam masina la o reprezentanta autorizata, iar acolo nu au fost semnalate defectiuni majore. Cu toate acestea, am observat ca “navigatia profesionala” mentionata in anunt lipseste.

Am negociat pretul si am luat decizia de a cumpara masina, chiar daca am trecut cu vederea reclama mincinoasa si micile probleme neanuntate, fiind de buna credinta si dorind sa nu fac pe nimeni sa piarda timp inutil, inclusiv pe noi. Pe drum spre notar pentru perfectarea actelor, vanzatorul mi-a spus ca masina a fost recent cumparata de la verisoara sa si nu a fost inca inscrisa la politie, dar ca la fisc totul este in regula. Am acceptat si acest aspect si am finalizat formalitatile, avand garantata, inca o data, calitatea si integritatea masinii.

Dupa doar cateva zile de utilizare, am inceput sa descopar probleme care mi-au ridicat semne de intrebare. De exemplu, incalzirea scaunelor functioneaza, insa butoanele sunt inversate: butonul de langa sofer porneste scaunul din dreapta si invers. De asemenea, butucul de la usa este defect, avand doar o gaura fara mecanismul interior.

Am solicitat o verificare la reprezentanta BMW si, spre stupoarea mea, am aflat ca masina a avut volan pe dreapta si a fost modificata. Practic, am fost pacalita de un samsar de masini, care a pus in pericol siguranta familiei mele, inclusiv a copiilor. Vanzatorul neaga ca ar fi stiut de aceste modificari, dar sunt convinsa ca nu putea sa nu isi dea seama in perioada cat a avut masina.

Toate aceste aspecte demonstreaza rea-credinta si intentia de inselaciune din partea vanzatorului, in ciuda bunele mele intentii. Nu doresc sa ii fac rau, dar daca este necesar voi apela la justitie penala, nu civila, pentru ca siguranta copiilor mei este pe primul loc.

Ce sfat ne dati? Cum ar trebui sa procedam mai departe?

Cu multumiri,
Ana Maria Cioae-Lungu

Raspuns

Cum sa Abordezi o Achizitie Problematica de Masina de la un Vanzator de Rea-Credinta

Achizitia unei masini second-hand de la un vanzator privat poate fi o experienta satisfacatoare, dar poate deveni rapid o sursa de frustrare cand descoperi probleme ascunse. Ana Maria Cioae-Lungu si sotul ei se afla intr-o situatie similara si adreseaza intrebarea: Ce putem face dupa ce am fost pacaliti intr-o astfel de tranzactie?

1. Colectarea Dovanzilor si Documentare

Primul pas esential este sa colectati si sa pastrati toate documentele si dovezile legate de achizitie. Acestea includ:

  • Contractul de vanzare-cumparare.
  • Toate mesajele si comunicatiile cu vanzatorul, inclusiv emailuri, mesaje text si inregistrari de apeluri, daca este posibil.
  • Rapoartele tehnice si diagnostice de la reprezentanta auto.
  • Fotografii ale problemelor descoperite.

Aceste dovezi pot fi esentiale pentru a sustine reclamatia dvs.

2. Consultarea unui Avocat

Consultarea unui avocat specializat in drepturile consumatorilor va fi foarte utila. Acesta poate analiza cazul dvs. specific si poate oferi sfaturi legale precise. In plus, avocatul poate sa:

  • Evalueze viabilitatea unei actiuni legale.
  • Redacteze si sa trimita o notificare oficiala vanzatorului.
  • Reprezinte interesele dvs. in fata autoritatilor competente.

3. Contactarea Autoritatilor si a Asociatiilor de Protectia Consumatorilor

Pentru a initia actiuni de remediere, este recomandabil sa contactati organismele locale de protectie a consumatorilor. In Romania, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) poate fi de ajutor. Ei pot initia investigatii si pot impune sanctiuni vanzatorului.
In plus, exista asociatii non-guvernamentale care ofera consultanta si suport juridic gratuit sau la costuri reduse.

4. Evaluarea Optiunilor de Remediere

In functie de gravitatea situatiei, aveti mai multe optiuni:

A. Incercarea de a Solutiona pe Cale Amiabila

Incercati sa incheiati o intelegere amiabila cu vanzatorul. Aceasta ar putea include:

  • Restituirea integrala sau partiala a sumei platite.
  • Repararea pe costul vanzatorului a deficientelor descoperite.
    In cazul in care vanzatorul refuza colaborarea, treceti la faza urmatoare.

B. Actiune in Justitie

Daca metodele amiabile esueaza, initierea unei actiuni legale poate fi necesara. Avocatul dvs. poate depune o plangere civila sau penala, in functie de natura si gravitatea inselatoriei. Cazurile de inselaciune penala pot implica sanctiuni grave pentru vanzator si pot conduce la recuperearea pagubelor materiale si morale.

5. Publicitatea Cazului

Avertizarea altor potentiali cumparatori despre experienta dvs. poate preveni cazuri similare. Puteti:

  • Scrie recenzii detaliate pe platformele de vanzari auto online.
  • Impartasi experienta pe retelele de socializare si in forumurile specializate.

6. Verificarea Autovehiculelor in Viitor

Pentru a preveni astfel de situatii, este important sa efectuati o verificare temeinica inainte de achizitie:

  • Consultati un mecanic de incredere pentru a efectua o inspectie tehnica.
  • Verificati istoricul masinii prin servicii specializate, cum ar fi CarVertical sau alte baze de date de vehicule.
  • Verificati documentele de service si istoria proprietarilor anterioari.

Concluzie

Gestionarea unei achizitii problematice necesita actiuni structurate si rapide. Colectarea dovezilor, consultarea juridica si contactarea autoritatilor competente sunt esentiale pentru a va proteja drepturile. Avertizarea altor cumparatori si verificarea amanuntita a vehiculului inainte de achizitie sunt pasi importanti pentru a evita astfel de situatii viitoare.