Ce ar trebui sa faci cand angajatorul iti cere sa soliciti un extras REVISAL?
Intrebare
Buna ziua!
Angajatorul meu mi-a cerut un extras REVISAL, asa ca am contactat ITM pentru lamuriri. Reprezentantii ITM mi-au spus ca este responsabilitatea companiei sa solicite acest document. Am transmis aceasta informatie angajatorului meu, dar acesta refuza in continuare, insistand ca eu trebuie sa fac solicitarea. Din ceea ce am inteles, compania este cea care ar trebui sa ceara extrasul REVISAL pentru mine, in calitate de angajat al lor. Ma puteti sfatui ce ar trebui sa fac in aceasta situatie?
Va multumesc anticipat!
Raspuns
Cum sa gestionezi solicitarea unui extras REVISAL de la angajator
Pentru multi angajati, momentul in care angajatorul solicita un extras REVISAL poate fi confuz. Acest document este important pentru a verifica informatiile privind contractul de munca, dar si pentru diverse alte scopuri administrative. Cu toate acestea, exista anumite proceduri si responsabilitati clar stabilite in ceea ce priveste cine trebuie sa solicite acest document. Inainte de a lua orice masura, este esential sa intelegi pe deplin prevederile legale si sa stii cum sa actionezi.
Ce este extrasul REVISAL?
REVISAL (Registrul General de Evidenta a Salariatilor) este o baza de date administrata de Inspectia Muncii care contine informatii relevante despre contractele de munca, inclusiv date de inceput si sfarsit ale contractului, salarii si alte informatii esentiale.
Responsabilitatea pentru solicitarea extrasului REVISAL
Conform legislatiei in vigoare, angajatorul este responsabil pentru inregistrarea tuturor informatiilor corecte si actualizate in REVISAL. In mod specific, compania trebuie sa gestioneze evidenta detaliilor contractelor de munca si sa solicite extrasul REVISAL atunci cand este necesar. Inspectia Muncii a confirmat aceasta obligatie, astfel ca angajatorul nu poate delega aceasta sarcina angajatilor sai.
Pasii pe care ii poti urma pentru a rezolva situatia
-
Informarea in scris:
Dupa ce ai primit solicitarea initiala de la angajator, iti recomandam sa raspunzi in scris, prezentand informatiile primite de la Inspectia Muncii. Poate fi util sa incluzi un citat exact din raspunsul ITM pentru a clarifica situatia. -
Alegerea unui ton profesional:
In toate comunicarile tale, mentine un ton profesional si constructiv. Scopul tau este de a clarifica neintelegerea si de a rezolva problema, nu de a crea tensiuni suplimentare. -
Solicitarea unei intalniri:
Propune o intalnire directa cu superiorul tau sau cu departamentul de resurse umane pentru a discuta aceasta problema. In cadrul intalnirii, poti explica din nou ca, potrivit legislatiei, compania trebuie sa solicite extrasul REVISAL. -
Consultarea unui expert:
Daca situatia nu se rezolva, poti solicita consultarea unui expert in dreptul muncii. Un avocat specializat poate oferi consiliere specifica si poate ajuta la medierea acestui conflict. -
Pregatirea pentru o solutie oficiala:
In cazul in care discutiile sunt inutile si angajatorul refuza sa indeplineasca aceasta obligatie, poti depune o plangere oficiala la Inspectia Muncii. Pregateste toate documentele si corespondenta relevanta pentru a sprijini plangerea ta.
Importanta respectarii procedurilor legale
Ignorarea responsabilitatilor legale poate avea consecinte serioase atat pentru angajator, cat si pentru angajat. In aceasta situatie, este esential sa urmezi procedurile legale pentru a te asigura ca drepturile tale sunt protejate si ca informatiile din REVISAL sunt corect gestionate.
Gestionarea solicitarii unui extras REVISAL poate parea complicata la prima vedere, dar cu o cunoastere adecvata a legilor si o abordare profesionala, vei putea rezolva aceasta problema eficient. Asigura-te ca esti bine informat si ca comunici in mod clar si deschis cu angajatorul pentru a ajunge la o solutie reciproc avantajoasa.

