Care sunt pasii de urmat in cazul unui conflict de munca prelungit si ce actiuni legale pot fi intreprinse?

Intrebare

Buna ziua,

As dori un sfat referitor la o problema de conflict intre colegi la locul de munca. Pe scurt, situatia este urmatoarea (am incercat sa sintetizez cat mai mult posibil, dar sa includ toate aspectele pe care le consider importante):

Lucrez de mai bine de un an intr-o companie cu aproximativ 15 angajati. Inca din prima luna in care m-am angajat aici am inceput sa am conflicte cu o colega de birou, pe diverse motive pe care le consider neintemeiate. In decursul acestui an am avut mai multe discutii pentru a aplana aceste conflicte, atat private, cat si in prezenta altor colegi si a administratorului companiei. De fiecare data, concluziile au fost aceleasi: sa incercam sa ne intelegem, lucru care nu s-a intamplat pana acum.

In incercarea de a rezolva problema pe cont propriu, fara un ajutor concret din partea superiorilor, am abordat diverse „strategii”: i-am spus colegei ce ma deranjeaza (ea fiind genul de persoana care nu accepta reprosuri, ceea ce a dus la alte conflicte), am discutat in prezenta altor colegi (inclusiv a persoanei responsabile de resursele umane si a administratorului), si am evitat cat mai multe interactiuni cu ea.

Am adus la cunostinta conducerii, de nenumarate ori (verbal), ca ma simt hartuita de catre acea colega. Mi s-au adus jigniri nejustificate, nu isi asuma greselile si sunt acuzata fara temei, toate acestea repetandu-se in mod constant. Ca raspuns, am primit promisiuni ca se va incerca gasirea unei solutii, dar fara rezultate concrete pana acum.

Recent, in ultimele trei zile lucratoare, a avut loc o alta discutie in contradictoriu. In incercarea de a opri conflictul, i-am spus colegei ca nu mai vreau sa continui discutia, insa ea a continuat cu reprosurile. In acel moment, pentru a evita un conflict mai aprins, am parasit biroul pentru aproximativ trei ore, desi aveam treburi de facut. Mentionez ca aceasta a fost prima data cand am refuzat sa imi indeplinesc sarcinile de serviciu, fara a genera prejudicii importante companiei (era vorba despre deschiderea unui colet cu materii prime).

Cand administratorul a ajuns la punctul de lucru, i-am cerut sa avem o discutie. I-am prezentat pe scurt evenimentele recente si cauzele conflictului. De asemenea, i-am spus ca am decis sa parasesc biroul pentru a aplana situatia. Administratorul mi-a transmis ca imi intelege reactia, regreta ca s-a ajuns aici si ca este multumit de performantele mele. M-a rugat sa nu iau decizii la nervi si sa mai astept cateva zile pentru a gasi o solutie.

In ziua urmatoare, am fost chemate amandoua in biroul administratorului si am primit avertismente scrise pentru “neindeplinirea atributiilor de serviciu/ nerespectarea normelor de conduita”. Mentionez ca aceasta colega este cunoscuta pentru temperamentul ei dificil si pentru dificultatea de a purta un dialog civilizat.

Referitor la ultimele intamplari, m-am gandit sa iau urmatoarele masuri:

  1. Adresarea unei plangeri scrise conducerii, detaliind comportamentul inadecvat al colegei, argumentele si dovezile pentru fiecare aspect. Voi solicita analize si comunicarea concluziilor si masurilor luate.
  2. Contestarea avertismentului, argumentand ca nu precizeaza concret fapta si evidentiind lipsa procedurilor clare in ROI privind disciplina.
  3. Cererea de argumente referitoare la decizia avertismentului, invocand abuzurile repetate din partea colegei, justificarea refuzului meu de a ramane in birou pentru a evita un conflict si asigurarea primita ca sunt inteleasa.

As dori sa stiu care sunt sansele de a castiga procesul in cazul contestarii avertismentului si care sunt pasii de urmat. De asemenea, as dori informatii referitoare la:

  • Posibile sanctiuni pentru demersuri (desi stiu ca este dreptul meu de a cere clarificari si de a-mi exprima punctul de vedere).
  • Potentiale consecinte ulterioare ale acestor demersuri.
  • Daca actiunile colegei pot fi incadrate ca “hartuire morala” si daca angajatorul poate fi tras la raspundere pentru neluarea masurilor de prevenire.
  • Alte solutii pentru a mi se face dreptate.
  • Legalitatea inregistrarii conversatiilor cu colegii si superiorii, avand in vedere ca alte dovezi sunt greu de obtinut.

Multumesc anticipat!

Raspuns

Gestionarea Conflictelor la Locul de Munca: Sfat si Solutii

Conflictele intre colegi la locul de munca sunt inevitabile si pot escalada rapid daca nu sunt gestionate corespunzator. Situatia descrisa de tine, in care te afli intr-un conflict constant cu o colega, poate fi stresanta si dificil de suportat pe termen lung. Iata cateva solutii si pasi pe care ii poti urma pentru a rezolva problema in mod eficient si pentru a-ti sustine drepturile.

Plangerea Scrisa catre Conducere

Primul pas pe care il poti face este sa adresezi o plangere scrisa conducerii. In aceasta plangere, trebuie sa detaliazi comportamentul inadecvat al colegei tale, sa furnizezi argumente clare si dovezi concrete pentru fiecare aspect semnalat. Solicita o analiza amanuntita a situatiei si cere ca rezultatele si masurile luate sa iti fie comunicate in scris.

Contestarea Avertismentului

Avand in vedere ca ai primit un avertisment scris, este important sa il contestezi daca consideri ca acesta nu este justificat. Argumenteaza contestarea pe baza faptului ca faptele nu sunt specificate concret in avertisment si subliniaza lipsa unor proceduri clare in Regulamentul Intern de Ordonare (ROI) privind disciplina. Subliniaza, de asemenea, contextul in care ai parasit biroul, justificandu-ti actiunile ca o masura de preventie a escaladarii conflictului.

Cererea de Argumente pentru Avertisment

Un alt pas crucial este sa ceri argumentele referitoare la decizia avertismentului. Invoca abuzurile repetate din partea colegei tale si justifica refuzul de a ramane in birou pentru a evita un conflict deschis. Sublineaza faptul ca ai primit asigurari ca situatia ta este inteleasa si ca asteptai masuri clare din partea conducerii.

Posibile Consecinte si Sanctiuni

Este important sa intelegi ca demersurile tale pot avea consecinte, inclusiv posibile sanctiuni disciplinare. Totusi, este dreptul tau sa ceri clarificari si sa iti exprimi punctul de vedere fara teama de represalii nejustificate. Daca actiunile tale sunt fundamentate si bazate pe dovezi concrete, sansele sa fii sanctionata pe nedrept sunt reduse.

Hartuire Morala si Responsabilitatea Angajatorului

Comportamentul colegei tale poate fi incadrat ca “hartuire morala” daca acesta implica actiuni repetate si intentionate de a te intimida, umili sau destabiliza psihologic. Conform legislatiei muncii, angajatorul are obligatia sa previna si sa combata hartuirea morala la locul de munca. Lipsa masurilor adecvate din partea angajatorului poate duce la responsabilitatea acestuia pentru mediul de lucru ostil.

Inregistrarea Convorbirilor

Inregistrarea conversatiilor cu colegii si superiorii poate fi o metoda de a obtine dovezi in cazul in care alte metode sunt ineficiente. Totusi, legalitatea acestei actiuni depinde de legislatia nationala in vigoare. In general, este necesar consimtamantul partilor implicate pentru a inregistra conversatiile. Daca inregistrarile au fost facute fara consimtamant, acestea pot fi considerate inadmisibile in instanta.

Alte Solutii pentru a Obtine Dreptate

  1. Apelarea la Mediere: Poti solicita un mediator extern pentru a incerca rezolvarea conflictului. Medierea este un proces voluntar in care un tert neutru intervine pentru a facilita comunicarea intre partile implicate si pentru a gasi o solutie reciproc avantajoasa.

  2. Sesiuni de Coaching: Uneori, sesiuni de coaching pentru dezvoltarea abilitatilor de comunicare si gestionare a conflictelor pot fi utile pentru ambele parti implicate.

  3. Consultarea unui Avocat: Daca nu reusesti sa iti rezolvi problema pe cale interna, consulta un avocat specializat in dreptul muncii. Acesta te poate sfatui cu privire la demersurile legale pe care le poti intreprinde.

Concluzie

Gestionarea conflictelor la locul de munca necesita rabdare, perseverenta si un set clar de strategii. Prin urmarea pasilor mentionati si prin abordarea situatiei cu profesionalism si respect, poti imbunatati considerabil mediul tau de lucru si poti obtine clarificarile si dreptatea pe care o meriti.